dimarts, 15 de novembre del 2011

Les TIC i la motivació lectora: El relat digital

Un treball que he de fer al màster consisteix a motivar la lectura dels alumnes amb l'ús de les TIC. La meua intenció en aquesta entrada és que algú em puga recomanar alguna idea nova que haja aplicat a l'aula i explicar la resposta dels alumnes.

En aquestes pàgines web he vist informació molt útil a l'hora de treballar les TIC a l'aula:

http://laparaulavola.blogspot.com/
http://ticdiversitat.wikispaces.com/
http://peliverge.wikispaces.com/

És en aquesta última pàgina web on podeu trobar exemples de relat digital. El relat digital és una història personal que es construeix a partir d'imatges (digitals o escanejades), documents digitalitzats, vídeos, una banda sonora i, el més important, un guió narratiu que ens permet organitzar tot aquell material d'acord amb la història que volem explicar.

Respecte a la meua experiència amb aquest tipus de dinàmica cal dir que l'he treballada a classe amb diferents propostes de lectura, la intenció era llegir per a produir altres relats. La resposta de l'alumnat ha sigut positiva. Encara que era una novetat, no tingueren cap problema. Però abans de tot hem de contextualitzar perquè l'institut on vaig fer els relats digitals era a la Vega Baixa, allí s'ha de fer, pràcticament una adaptació a tots els alumnes, per això la idea de llegir per a produir i no per a reproduir m'agradava; a més, la major part dels estudiants es deixaven el Valencià a l'arribar a Batxillerat.

Els alumnes de tercer llegiren el volum 8 de les Rondalles d'Enric Valor (llibre un poc difícil per aquestos alumnes) i els alumnes de quart llegiren 66 poemes imprescindibles. Poesia per a joves, un llibre molt recomanable i complet. La dinàmica la comprengueren molt bé, els vaig proposar aquest tutorial fet per Antoni de la Torre i, tot i que el programa “Fotos narradas3 para Windows” és un poc classista (no serveix fora de Windows), els alumnes agafaren la idea i treballaren amb altres programes pareguts: escanejaren dibuixos (Rondalles) o buscaren fotografies (Poesies), agafaren el guió (la Rondalla en el cas dels de 3r), ficaren subtítols i introduïren una banda sonora o llegiren el text.

 La finalitat d'aquest treball era mobilitzar l'alumne, dinamitzar la lectura a fi de motivar a un estudiant que considera el Valencià com una llengua aliena. Els alumnes em digueren que havien dedicat moltes hores per a fer el treball però que els havia agradat molt.

Aquest és la meua experiència a l'hora de motivar la lectura amb l'ajuda de les TIC.

Ara bé, què n'opineu?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada