diumenge, 17 de juliol del 2011

Teoria del llenguatge multimèdia


Estem vivint una transformació de mentalitat del món en la mesura que les noves tecnologies entren en la nostra vida. En efecte, aquest canvi és una conseqüència de tindre cobertes les necessitats primàries (fisiològiques i de seguretat) i, d'aquesta manera, poder projectar un creixement cap a noves fonts d'enriquiment. Així ho explica Maslow en la seua obra Una teoria sobre la motivació humana escrita en 1943, fa més de 65 anys. Aquesta teoria, que encara no l'hem jubilada, interpreta que l’ésser humà a mesura que va satisfent necessitats en va desenvolupant de noves i de més elevades. Aquestes necessitats es representen en forma de piràmide.
Bàsicament en aquesta jerarquia les necessitats més elevades són les que volem satisfer a mesura que anem cobrint les més bàsiques o les inferiors de la piràmide.

És en aquesta autorealització on es desenvoluparen les noves tecnologies. La informàtica primer com a element d'emmagatzemar la informació i programació, després com a element d'usuari (ofimàtica) i per últim com a element interactiu (Internet), ha transformat la societat a mesura que crea diferents necessitats de comunicació.
La comunicació ja no només és oral o escrita, sinó que s'ha adherit una altra forma: la comunicació multimèdia que explicaré més tard.
Aleshores podem dir que, actualment, s'ha produït un canvi de mentalitat causat per l'augment de la tecnologia, però, s'ha produït algun canvi a la docència? És obvi que no.
La figura del professional de l'educació (pedagogs/gues, psicopedagogs/gues, mestres, educadors socials, etc..) podria tindre més oportunitats i disposar de més possibilitats al seu abast per desenvolupar la seua tasca pedagògica a un major nivell. No obstant això, a la Comunitat no hi disposem de tota la formació del professorat ni dels mitjans necessaris (pissarres digitals, ordinadors per als departaments, Internet) a l'institut, etc.
Un cop dit això, un dels àmbits on l'educació és cada vegada més necessària es l'àmbit tecnològic. A través de les noves tecnologies l'educació està aconseguint arribar a més persones i està creant una nova manera de transmetre continguts, aprofitant les noves potencialitats que aporta el llenguatge multimèdia. Així, autors com Insa i Morata indiquen que el llenguatge multimèdia facilita la transmissió d'idees i conceptes, incrementa la retenció reforçant la idea, facilita l'interès i la motivació, fa possible l'observació de processos a escala normal amb economia de temps i esforç.
Ara be, què és el llenguatge multimèdia?
Una definició molt senzilla i explicativa és la següent:
Anem a explicar els diferents tipus de llenguatge d'una forma escrita (tradicional) i d'una forma multimèdia.

El llenguatge el podem dividir en:
  • Llenguatge oral
  • Llenguatge escrit
  • Llenguatge multimèdia
Es veu la diferència?
Antoni de la Torre explicà al curs “Ensenyament de la llengua en una aula diversificada” que els alumnes estan cansats de la paraula [escrita o oral] perquè estan acostumats a la imatge.
Però per construir el coneixement i aportar-li plena significació, els materials multimèdia han de seguir un conjunt de requisits. El psicòleg Richard E. Mayer, professor de la Universitat de Califòrnia, Santa Bàrbara, va coordinar un equip d’investigadors que, després d’exhaustius estudis, van desenvolupar la teoria cognitiva dels aprenentatges multimèdia i que es fonamenta en:
  1. Els humans processem la informació separadament a través de dos canals diferents: la informació visual i la sonora.
  2. Tenim una capacitat de processament simultani limitada per a cada canal.
  3. L’aprenentatge interactiu, que aprofita les intel·ligències múltiples, suposa estar atent a la informació que rebem, seleccionar-la i organitzar-la en representacions mentals per integrar-les en altres ja processades.

-->
-->
Ara bé, com a docent de llengua em pregunte: Com podem treballar el llenguatge des d'aquest punt de vista?
 En aquest blog intentaré mostrar algunes idees pròpies i altres vistes a la xarxa però treballades a classe.
Estic obert a tot tipus de comentaris.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada